Professioneel concert 2014

25 januari, 20:00 uur (zaal open vanaf 19:30 uur)
Trouwzaal in Zorgcentrum Vivere (voormalig Gemeentehuis Moordrecht, Westeinde 1)
Toegang €7,50

Recensie en programma

posterZaterdagavond waren er diverse redenen te noemen waarom zoveel personen verzameld waren in de ‘vernieuwde Trouwzaal’ in Zorgvilla Vivere van de Stichting Sanare in Moordrecht. De belangrijkste reden daarvoor was het concert gegeven door Heleen Bartels – harp en zang, en Mathieu Smit – vleugel ter gelegenheid van het jaarlijkse Professionele concert georganiseerd door de Stichting Moordrecht Klassiek.
Lees meer

Het werd een uiterst gevarieerd concert: met componisten van begin negentiende eeuw tot heden, met muziek voor piano solo, harp solo en alle mogelijke combinaties van deze instrumenten, en met muziek met een grote variatie in expressie. Vwb. dat laatse, de zacht romantische melodieen in de Prelude, fuga & variatie op. 18 van Cesar Frank, uitgevoerd in prachtig samenspel tussen vleugel en harp, stonden in groot contrast met de soms grote felheid waarmee de Franse chansons en de Spaanse canciones werden vertolkt.

Maar bezoekers zullen ook zeker geinteresseerd geweest zijn om te zien wat er geworden is van het voormalige Gemeentehuis van Moordrecht. Well, na wat rondkijken mag het snel duidelijk zijn – weinigen zouden de huidige luxueuze zorgvilla voor hen met een goed gevulde beurs herkennen als het weeshuis van weleer.

Pratend over weleer, Trudi Bos, de drijvende kracht achter Stichting Moordrecht Klassiek, haakte daarop in door een uitleg te geven van de vier grote schilderijen die ook na de verbouwing de wanden van de Trouwzaal sieren. Ook al was het niet echt duidelijk waarom deze schilderijen de namen dragen van de vier jaargetijden, ze verbeelden alle vier het weleer uit de tijd dat Moordrecht nog vooral een dijk was met een rivier aan de ene en een moeras aan de andere zijde.

Het laatste Moordrecht Klassiek concert van dit seizoen is het Open-podium concert op 1 maart om 1930 in de Harmoniezaal, Sportlaan 5. Hierin verzorgen vele amateurs korte (plm. 12 minuten), bijdragen en maken daarmee samen een concert. Opgeven voor deelname (vóór 20 februari) op de website www.moordrechtklassiek.nl middels het volledige invullen van het deelname formulier.

Download het programma hier.

Beluister een deel van het concert, C. Franck – Prélude, Fugue, Variation (piano en harp):

C. Franck - Prélude, Fugue, Variation (piano en harp)